ORDU İL MEM ARGE

Okulum Geleceğim

Okulum Geleceğim

Gerekçe____________________________________________________

Bu proje, ilimizde devamsızlık oranlarının yüksek olduğu gözlemlenen öncelikli risk grubundaki 9. sınıf ve alt risk gruplarındaki öğrencilere yönelik sağlıklı veriler elde etmek; veriler ışığında devamsızlık nedenlerini belirleyip, bu nedenleri ortadan kaldırmak ve devamsızlıkları önleyici rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetlerini organize etmek için teklife sunulmaktadır.

Bu proje ayrıca, 2018-2023 Uyuşturucu ile Mücadele Ulusal Strateji Belgesi ve Eylem Planı dahilinde okula devamsızlığı olan öğrenciler için destek çalışmalarını yürütmek ve tüm okullarda önemli bir problem olduğu TÜİK ve diğer araştırma yöntemleriyle ortaya konulmuş olan devamsızlık sorununun ülke genelinde çözümü için yeni bir model önermek amacıyla hazırlanmıştır.

 

Amaç ve Hedefler____________________________________________

Bu projenin genel amacı, okula devamsızlık nedenlerini belirlemek; bu nedenleri ortadan kaldırmak için gerekli tedbirleri almak ve devamsızlıkları önleyici rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetlerini organize etmektir. Bu çalışma aynı zamanda, eğitim-öğretim süreçlerini bu öğrenciler için nitelikli hale getirerek okula aidiyet duygusu kazandırmayı ve Millî Eğitimin özel, genel ve uzak hedeflerini gerçekleştirmek için öğrencilerin okula devamlılığını sağlamayı amaçlamaktadır.

Proje sonucunda il genelindeki 9. sınıf devamsızlık oranlarının 2018-2019 Eğitim-Öğretim Yılı için en az %5 oranında azaltılması hedeflenmektedir. Proje kapsamında yapılacak uygulamalarla;

·         Öğrenci devamsızlık nedenlerini ortadan kaldırmak,

·         Öğrenci okula devam oranlarını artırmak,

·         Öğrencilerle okul arasında anlamlı bağlar oluşturmak,

·         Öğrencilere okulu benimsetmek,

·         Öğrenciye ‘değerli olma’ duygusunu hissettirmek,

·         Öğrencide ‘okul güvenlidir’ algısını oluşturmak,

·         Uygun etkinliklerle öğrencide yeterlilik, başarma ve dolayısıyla mutluluk duygusu oluşturmak,

·         Okul ortamlarını stresi ve kaygıyı azaltıcı bir hale dönüştürmek,

·         Öğrenci-öğretmen iletişimini güçlendirmek,

·         Veli-okul etkileşimini artırmak,

·         Ailelerin okula karşı olumlu tutum geliştirmelerini sağlamak,

·         Ailelere ve öğrencilere eğitimin, onların yaşamında etkili değişimler yapabileceğini benimsetmek,

·         Ailelerde ve toplumda bilinç uyandırmak,

·         İl/İlçe ve okul yönetimlerinde devamsızlığa karşı duyarlılığı artırmak,

·         Devamsızlıkla mücadelede farklı kurumlar arasındaki işbirliğini geliştirmek,

·         Okul ve çevresi arasında sinerji yaratmak,

·         Devamsızlık ve okul terki sorununa her yerde uygulanabilecek nitelikte çözüm önerileri getirmek,

·         Devamsızlık konusunda ülke çapında toplumsal farkındalık oluşturmak,

·         Uyuşturucu ve diğer bağımlılıklara karşı etkin mücadeleyi sağlamak,

·         Toplumsal inanç ve değerlerimize bağlılığı artırmak

hedeflenmektedir.

 

Kapsam____________________________________________________

Proje, Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğindeki “Devamsızlık süresi özürsüz 10 günü, toplamda 30 günü aşan öğrenciler, ders puanları ne olursa olsun başarısız sayılır” ifadesinden hareketle, özürsüz devamsızlığı 7 (kritik eşik) gün ve üzeri olan ve özürlü-özürsüz toplamda 20 günü aşan devamsızlıkları bulunan birincil risk grubundaki 9. Sınıf öğrencilerini kapsar.

Sorun tespit alanı yakından uzağa ve ekonomiklik ilkeleri doğrultusunda Altınordu ilçesinden seçilecek pilot okullarla sınırlı olmakla beraber, probleme müdahale ve problemle mücadele yöntemleri tüm ilçelerde uygulanabilir nitelikte olacaktır.

 

Dayanak / Ulusal Politika ve Stratejiler__________________________

Yasal çerçeveyi oluşturan ve tasarlayan iki anayasa ve üç yönetmelik bulunmaktadır.

-          1739 Sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu

-          222 Sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu

-          Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği, Sayı 29072

-          Millî Eğitim Bakanlığı Orta Öğretim Kurumları Yönetmeliği, Sayı 30182

-          Millî Eğitim Bakanlığı İl ve İlçe Millî Eğitim Müdürlükleri Yönetmeliği, Sayı 28471

Bu yasal dokümanlar kayıt, ikamet, zorunlu eğitim yaşları, başka okula geçiş, sınıflara devamın kontrolü, devamsızlık hakları, geç gelme, ilişik kesme, izinler, tutulacak belge ve formlar, sınıf geçme, sınıf tekrarı, mezuniyet, yetki ve sorumluluklar, vb. eğitim faaliyetleri sırasında izlenecek usul ve yaptırım araçlarını belirler.

 

Paydaşlar___________________________________________________


Ordu Üniversitesi,

Kaymakamlıklar,

İl Emniyet Müdürlüğü,

İl Sağlık Müdürlüğü,

İl Müftülüğü,

İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü

Ordu Aile ve Sosyal Politikalar İl Müdürlüğü,

Ordu Gençlik Hizmetleri ve Spor İl Müdürlüğü,

İlçe Millî Eğitim Müdürlükleri,

Rehberlik ve Araştırma Merkezleridir.


 

Yöntem ve Uygulama_________________________________________

Proje kapsamında öncelikle Altınordu ilçesinden konumu birbirinden farklı 2 akademik (genel), 2 meslek, 2 imam hatip, 2 özel olmak üzere toplamda 8 ortaöğretim kurumu seçilecektir.  Bu okullardan 9. sınıf devamsızlığına dair e-okul bilgileri, devamsızlık anket sonuçları ve diğer her türlü veri (devamsızlığın yüksek olduğu ay, cinsiyete göre dağılım, kardeş sayısı, ekonomik durum, vs.) istenecektir.   Bulguların analiz edilmesi ve nitelikli çözüm yolları üretilmesi için projemizde araştırmacı ve eğitimci kurum olarak yer alan Ordu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Anabilim Dalları Başkanlığı tarafından problemi belirlemeye yönelik Rehber Öğretmenler için ‘Odak Grup Görüşmeleri’ temelli hizmet içi eğitimi çalışmaları yapılacaktır. Projemizin paydaş kurumu olan Ordu Üniversitesinden Dr. Öğretim Üyesi Ömer KARAMAN baş araştırmacı; Dr. Öğretim Üyeleri Özkan ÇIKRIKÇİ, Selen DEMİRTAŞ ZORBAZ, Şule BAYTEMUR, Şenol SEZER, Sanem TABAK araştırmacı; Araştırma Görevlileri Bilge TARIM ve Mustafa Alperen KURŞUNCU ise eğitmen olarak proje çalışmalarında yer alacaklardır.  Çalışmalar, proje kapsamı içerisinde yer alan okulların rehberlik servisleri ile birlikte yürütülecektir. Süreçte, okul idarecileri için ‘Devamsızlıkta Yöneticilerin Rolü’ eğitimi de Üniversitemiz Eğitim Fakültesi Eğitim Yönetimi Anabilim Dalı Başkanı Dr. Öğretim Üyesi Şenol SEZER tarafından verilecektir.

Pilot okulların Rehber Öğretmenleri ve Rehberlik Araştırma Merkezlerinden 2’şer öğretmenin tabi tutulacağı Odak Grup Görüşmesi Hizmet içi Eğitim faaliyeti sonrasında, eğitime alınan kişiler kendi kurumlarında bu yöntemleri ve okullar için geliştirilen Okul Eylem Planını, paydaş kurumlarla işbirliği içerisinde devamsızlık sorununun çözümü için uygulayacaklardır.  Uygulamalar sonunda elde edilen veriler ve projenin nihai sonucu, Üniversite ve Kurumumuz tarafından raporlaştırılarak Bakanlığa örnek proje çalışması olarak sunulacaktır. Bu çalışma aynı zamanda Üniversitemiz tarafından uluslararası sempozyum ve konferanslarda da örnek olarak gösterilecektir.

Proje faaliyetlerinin Eylül-Ekim-Kasım aylarında sadece 9. sınıflar için Altınordu ilçesinden seçilen okullarda başlatılması öngörülmekle birlikte, 2018-2019 Eğitim-Öğretim Yılı Aralık ayından itibaren projenin kapsamı genişletilerek, uygulama alanına sistematik olarak tüm ilçeler ve gerekli görüldüğü takdirde diğer sınıf seviyeleri de dâhil edilecektir.

Proje kapsamında uygulanacak faaliyetler:

Rehber Öğretmenler için;

-          Odak Grup Görüşmesi Hizmet İçi Eğitimi

-          Gelişimsel Kapsamlı Rehberlik Modeli Hizmet İçi Eğitimi

-          Örnek durum senaryosu atölye çalışması

-          Akran Arabuluculuğu hizmet içi eğitimi

Okul İdarecileri için;

-          Devamsızlıkta Yöneticinin Rolü Eğitimi

-          Örnek durum senaryosu atölye çalışması

-          Akran Arabuluculuğu hizmet içi eğitimi

Öğretmenler için;

-          Etkili sınıf rehberliği

-          Eğitim koçluğu

-          Kriz yönetimi seminerleri (devamsızlık ve iletişim problemleri üzerine)

Öğrenciler için;

-          Yetenek ve ilgilere göre sosyal ve sportif etkinlikler – “Ben Başarabilirim” etkinliği

-          Sınıf ve okul dışı eğitsel etkinlikler (fuar, hayvanat bahçesi, kültür, doğa gezileri gibi)

-          “Okulum Geleceğimdir” semineri: devamsızlık, okul ve hayat başarısı temalı

-          Kariyer günleri saha ziyaretleri (kurum ve kişi ziyaretleri)

-          “Hayalimdeki Okul”  yarışması

-          Diğer yerel, ulusal ve uluslararası proje çalışmaları

-          Bilinçlendirme ve farkındalık programı: tiyatro, sinema, seminer, okul gecesi, kampanya – çoklu faaliyet programları

-          Örnek davranışı ödüllendirme programı

-          Uyuşturucu ve bağımlılıklarla mücadele için etkin Yeşilay Kulübü faaliyetlerinin hazırlanması

Aileler için;

-          Bilinçlendirme ve farkındalık seminerleri (devamsızlık, bağımlılık, okul ve hayat gibi)

-          “Okul Güzeldir” Etkinliği (Kermes, aktivite, seminer, rekreatif çalışmalar –spor, eğlence-, vs.)

-          Okul ve Halk Eğitim Merkezleri bünyesinde mesleki ve kişisel gelişim kursları

-          Okuma-yazma kursları

-          Maddi / Tıbbi destek programları

Okul için;

-          Okula özgü eylem planı hazırlama (Okul Eylem Planında okula göre değişiklik)

-          Okul ve çevresi işbirliği faaliyetleri semineri

-          Diğer kurumlarla işbirliği içerisinde ‘okula devam’ kampanyaları

-          ‘Okula Devam’ kampanyası afiş tasarım ve slogan yarışması

 

Listelenen faaliyetler haricinde sosyo-ekonomik, sağlık ve diğer nedenlerden kaynaklanan devamsızlık durumlarıyla mücadele ve müdahale programları da (aile ziyareti, sağlık desteği gibi) ilgili tüm kurumlarla işbirliği içerisinde yürütülecektir.

Karşıyaka Mahallesi Atatürk Bulvarı No 336/B Altınordu / ORDU - 04522231629

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.